[Fotorelacja] Wymiana elementów gum. w zaciskach ham.
![Post Post](./styles/prosilver/imageset/icon_post_target.gif)
Przy wymianie tarcz i klocków z przodu okazało się, że pęknięta jest osłona gumowa tłoczka hamulcowego z jednej strony auta, a druga strona mocno obciera. Nadeszła pora na czyszczenie, smarowanie i wymianę gumek. Zdjęcia, niestety, z komórki.
Demontujemy koło:
![Obrazek](http://img825.imageshack.us/img825/694/20110302.th.jpg)
Identyfikujemy typ zacisku:
![Obrazek](http://img84.imageshack.us/img84/416/20110302001.th.jpg)
Tu czai się podstęp. Zaciski są 2 typów: Bosch i Bendix Bosch. Ten na zdjęciu to niby bosch, ale zakupione gumki dedykowane dla zacisków bosch są zupełnie inne, zakupiłem więc gumki dla systemu Bendix Bosch i takie pasują idealnie.
Odkręcamy zacisk, odpowietrznik i elastyczny przewód hamulcowy. Warto wcisnąć i zablokować (np. patykiem) pedał hamulca - płyn mniej wycieka. Wężyk można unieść do góry i włożyć między zwoje sprężyny. Rozkręcamy zacisk - śruba z łbem 13 mm:
![Obrazek](http://img713.imageshack.us/img713/8301/20110302002.th.jpg)
Po odkręceniu śruby można zdjąć jarzmo.
![Obrazek](http://img576.imageshack.us/img576/6715/20110302003.th.jpg)
Tłoczek najłatwiej wypchnąć sprężonym powietrzem np. z pompki - ja w tym celu zmontowałem taki układ (użyłem starego przewodu hamulcowego). Warto włożyć coś między tłoczek a zacisk, by zapobiec jego nagłemu wysunięciu, ja użyłem trzonka młotka:
![Obrazek](http://img41.imageshack.us/img41/6561/20110302005.th.jpg)
Tłoczek na wierzchu. Postępujemy z nim delikatnie, myjemy, czyścimy z rdzy (także w rowku), ale tak, by nie porysować gładzi.
![Obrazek](http://img13.imageshack.us/img13/5623/20110302006.th.jpg)
Usuwamy z zacisku starą uszczelkę tłoka oraz gumową osłonkę. Uwaga - w tym typie zacisku osłonka tłoka posiada zawulkanizowany w gumie metalowy pierścień. Należy go usunąć wydłubując śrubokrętem z pomocą młotka - uwaga na gładź! Z jarzma usuwany gumowe osłonki, także one mają metalowe pierścienie - ostrożnie wydłubujemy je.
![Obrazek](http://img852.imageshack.us/img852/9971/20110302007.th.jpg)
Całość myjemy np. w ropie, czyścimy i przedmuchujemy. Należy dobrze wymyć wszystkie rowki oraz otwory w jarzmie. Następnie odtłuszczamy myjąc w benzynie.
Kompletujemy zestaw wg zdjęcia. Potrzebny będzie smar do tłoczków (mała tubka na obie strony) oraz smar do prowadnic (saszetka/stronę).
![Obrazek](http://img824.imageshack.us/img824/5992/20110302009.th.jpg)
Zakładamy gumkę na tłoczek (uwaga - we właściwą stronę), wkładamy uszczelkę do zacisku, smarujemy tłoczek smarem z tubki i wsuwamy go do środka. Pomocne jest częściowe rozciągnięcie gumowej harmonijki. Gdy tłoczek wszedł na miejsce, dociskamy osłonkę, tak by weszła we właściwe miejsce. Wymieniamy malutką gumkę na prowadnicy. Smarujemy otwory w jarzmie (użyłem pół saszetki smaru na otwór). Zakładamy gumki na prowadnice. Wkładamy prowadnice w jarzmo. Gumki dociskamy, by weszły na swoje miejsce, np kluczem płaskim:
![Obrazek](http://img695.imageshack.us/img695/637/20110302010.th.jpg)
Skręcamy zacisk, montujemy odpowietrznik, przykręcamy przewód i dokręcamy całość do auta.
![Obrazek](http://img825.imageshack.us/img825/694/20110302.th.jpg)
Odpowietrzamy. Jazda próbna, hamuje i nie cieknie? To super
Na robotę trzeba zarezerwować ok. 1 h/stronę.
Przypominam o restrykcjach obowiazujacych w watkach z dopiskiem [Fotorelacja]. /MOD
Demontujemy koło:
![Obrazek](http://img825.imageshack.us/img825/694/20110302.th.jpg)
Identyfikujemy typ zacisku:
![Obrazek](http://img84.imageshack.us/img84/416/20110302001.th.jpg)
Tu czai się podstęp. Zaciski są 2 typów: Bosch i Bendix Bosch. Ten na zdjęciu to niby bosch, ale zakupione gumki dedykowane dla zacisków bosch są zupełnie inne, zakupiłem więc gumki dla systemu Bendix Bosch i takie pasują idealnie.
Odkręcamy zacisk, odpowietrznik i elastyczny przewód hamulcowy. Warto wcisnąć i zablokować (np. patykiem) pedał hamulca - płyn mniej wycieka. Wężyk można unieść do góry i włożyć między zwoje sprężyny. Rozkręcamy zacisk - śruba z łbem 13 mm:
![Obrazek](http://img713.imageshack.us/img713/8301/20110302002.th.jpg)
Po odkręceniu śruby można zdjąć jarzmo.
![Obrazek](http://img576.imageshack.us/img576/6715/20110302003.th.jpg)
Tłoczek najłatwiej wypchnąć sprężonym powietrzem np. z pompki - ja w tym celu zmontowałem taki układ (użyłem starego przewodu hamulcowego). Warto włożyć coś między tłoczek a zacisk, by zapobiec jego nagłemu wysunięciu, ja użyłem trzonka młotka:
![Obrazek](http://img41.imageshack.us/img41/6561/20110302005.th.jpg)
Tłoczek na wierzchu. Postępujemy z nim delikatnie, myjemy, czyścimy z rdzy (także w rowku), ale tak, by nie porysować gładzi.
![Obrazek](http://img13.imageshack.us/img13/5623/20110302006.th.jpg)
Usuwamy z zacisku starą uszczelkę tłoka oraz gumową osłonkę. Uwaga - w tym typie zacisku osłonka tłoka posiada zawulkanizowany w gumie metalowy pierścień. Należy go usunąć wydłubując śrubokrętem z pomocą młotka - uwaga na gładź! Z jarzma usuwany gumowe osłonki, także one mają metalowe pierścienie - ostrożnie wydłubujemy je.
![Obrazek](http://img852.imageshack.us/img852/9971/20110302007.th.jpg)
Całość myjemy np. w ropie, czyścimy i przedmuchujemy. Należy dobrze wymyć wszystkie rowki oraz otwory w jarzmie. Następnie odtłuszczamy myjąc w benzynie.
Kompletujemy zestaw wg zdjęcia. Potrzebny będzie smar do tłoczków (mała tubka na obie strony) oraz smar do prowadnic (saszetka/stronę).
![Obrazek](http://img824.imageshack.us/img824/5992/20110302009.th.jpg)
Zakładamy gumkę na tłoczek (uwaga - we właściwą stronę), wkładamy uszczelkę do zacisku, smarujemy tłoczek smarem z tubki i wsuwamy go do środka. Pomocne jest częściowe rozciągnięcie gumowej harmonijki. Gdy tłoczek wszedł na miejsce, dociskamy osłonkę, tak by weszła we właściwe miejsce. Wymieniamy malutką gumkę na prowadnicy. Smarujemy otwory w jarzmie (użyłem pół saszetki smaru na otwór). Zakładamy gumki na prowadnice. Wkładamy prowadnice w jarzmo. Gumki dociskamy, by weszły na swoje miejsce, np kluczem płaskim:
![Obrazek](http://img695.imageshack.us/img695/637/20110302010.th.jpg)
Skręcamy zacisk, montujemy odpowietrznik, przykręcamy przewód i dokręcamy całość do auta.
![Obrazek](http://img825.imageshack.us/img825/694/20110302.th.jpg)
Odpowietrzamy. Jazda próbna, hamuje i nie cieknie? To super
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Przypominam o restrykcjach obowiazujacych w watkach z dopiskiem [Fotorelacja]. /MOD